nuffnang

Friday, October 21, 2011

A Trip to Lojing-Part 1

Ok .. Dalam entri semalam aku janji nak citer pasal my trip ke Lojing kan? Ekceli Lojing ni bukanlah tempat pelancongan yang cantik seperti korang bayangkan yang ada air terjun bagai .. Tempat ni terletak nun jauhhhh di pedalaman antara gua musang dengan cameron highlands. 

Jarak diantara Lojing dengan Cameron tak sampai sejam la ..kalau pi sana biasa aku naik ke cameron tapi kali ni aku tak pegi pasal malas aa sebab dah selalu ke sana kan ;-) 

Tempat ni merupakan kawasan pertanian dan perkampungan orang asli moden dah aku tengok sebab diaorang ni semua tinggal kat rumah batu PPRT.. Tapi ada lagi segelintir masyarakat asli ni yang masih tinggal di rumah lama mereka (sebab taknak pindah kot) .. 

Tujuan aku ke sana? Sudah tentu atas urusan kerja sebab jabatan tempatku kerja ada Pusat Latihan Pertanian di sana dan menjadi tanggungjawab aku untuk memantau Pusat Latihan dan pelatih beliatani di sana.. Biasanya aku pergi ke sana dalam tempoh 2bulan sekali camtu :-) 


Perjalanan masuk ke sana.. Menyusuri perkampungan orang asli di sana ..jauh la jugak melalui jalan berselut camni..dalam 7km camtu..letih woo.. Jumpa anak2 org asli yang baru balik dari sekolah.. Aku tengok yg rambut rebonding pun ada..hahaha


Anak anak orang asli dikampung mereka


Balai sewang tempat depa berkumpul


Kenderaan kami kena menyeberangi sungai ni..jambatan baru dalam pembinaan


Dah sampai ke pusat latihan..cuaca adalah hujan


Jalan masuk






Sekitar pemandangan di pusat latihan.. Udara kat sini tersangatttla nyaman dan sejukkkk.. Takde beza sangat dengan cuaca kat cameron sinun..kali pertama kena air kat sini pasti kau menjerit kesejukan hehe.. Dan tido di malam hari juga adalah sejuk ;-)


Chalet penginapan dalam pagar pusat latihan


blok kuliah

Dah penat dengan perjalanan selama 5 jam lebih.. Sampai je di sana kami berehat kepenatan.. Esok baru pegi tengok projek sayur.. Nanti kita sambung ye..okbai.
Published with Blogger-droid v1.7.4

No comments: