nuffnang

Thursday, December 20, 2012

Makanan musim hujan: ubi kayu rebus dan putu halba

Korang .. kat Kelantan sekarang ni dah masuk musim hujan tau ..start minggu lepas lagi cuaca asyik hujan jer .. pastu berenti dan cerah skejap .. then hujan balik .. gitulah tetiap hari.. asyik tak menentu je cuacanya...mak-mak yang nak keluarkan kain jemuran pun tensen .. ish!

Cerita pasal musim hujan ni aku nak tayang pasal makanan yang femes tatkala cuaca dingin yang membuatkan semua orang rasa nak tido jer sepanjang hari .. lebih indah kalau lepas bangun tido tu pegi ke dapur kedian bukak tudung saji ngintai apa yang boleh dimakan dan melantak sampai kenyang pastu sambung tido balik ...waahhh... sedapnya engkauu ... dah tak reti2 nak pegi keje??? buat taik mata je kerja nya ya?! *tetiba berleter macam mak aku .. eh? ;)*
Ini ubi kayu ..*bukan batang kayu ye*
 isi dia lembut bukan keras macam batang kayu sebab dah direbus dengan masaknya ..
orang kelate kalau musim hujan sibuk jer semua pegi gali ubi ni kat belakang rumah ..
kalau takde sanggup pegi cari kat gerai-gerai tepi jalan atau pasar dekat2 rumah tu
confirm ada punya sebab dah jadi macam jadi wajib pulak kalau hujan lebat kena makan ubi kayu..
sebabnya? nikmatnya hanya kau yang tahu ..hooooiiii
nak nak kalau pekena dengan kopi panas .. memang terangkat lah!
Semalam aku letak gambar putu halba kat Instagram..
tak sangka pulak ramai yang suka dengan putu halba ni
laju je komen dengan like masuk.. hehe

putu halba yang staf aku beli semalam ni sedap sangattt..
eh, ada yang tak kenal dengan putu halba ke? kalau nak tau putu halba ni dibuat daripada ubi kayu yang diparut, halba dengan gula melaka.
cara makan pulak kena cicah atau gaul dengan kelapa parut yang digaul dengan garam

tapi kena makan time hujan lah..
sebab kalau tak hujan macam tak sedap..
aura dia takde .. hihi

Published with Blogger-droid v2.0.6

5 comments:

miss fluffy said...

emmm sedapnyerr tgk..

Fiza Rahman said...

Terliur tgk ubi kayu. 1st time dgr putu halba.

Hafizin Jamil said...

kena syarat makan time hujan eh..?

Razfira said...

sedapnye!

Fadilah Aziz said...

putu piring selalu mkn tp putu halba tak pernah...mesti sedap gak sebab ada gula melaka tu..